Dr Budwig

  • Układ

Dieta dr Budwig została opracowana przez autorytet w dziedzinie biochemii tłuszczów i leczenia chorób cywilizacyjnych dr Johannę Budwig. Analizując badania krwi swoich pacjentów zaobserwowała brak kwasów tłuszczowych omega-3, postanowiła więc poszukać naturalnego sposobu uzupełnienia tych niezbędnych dla naszego organizmu substancji. Dieta ta bazuje na dostarczeniu organizmowi pokarmów bogatych m.in w tłuszcze omega-3, węglowodany złożone, błonnik i antyoksydanty.

Pasta dr Budwig

Fundamentem diety dr Budwig stała się więc tzw. pasta – powstaje ona dzięki zmieszaniu oleju lnianego i białego twarożku. Dzięki takiemu połączeniu składników, olej staje się rozpuszczalny w wodzie, a przez to szybko i w pełni przyswajalny przez organizm. Spożywając tak przygotowaną pastę, dostarczamy wszystkim komórkom potrzebnych kwasów omega-3, niezbędnych aminokwasów i innych kluczowych składników, które dzięki takiej formie podania wchłaniają się efektywniej.

Sposób przyrządzenia pasty

Zmiksować przez około 5 min.:
- 6-8 łyżek ekologicznego oleju lnianego
- 12,4 dkg chudego białego twarogu
- mały kubeczek naturalnego jogurtu, kefiru lub maślanki dla uzyskania właściwej konsystencji
Uzyskana pasta powinna mieć jednolitą, podobną do majonezu konsystencję.

 

Podstawowe zasady diety dr Budwig

  • Posiłki powinny być urozmaicone, kolorowe i smaczne.
  • Przez pierwsze 3 miesiące diety, dzienną porcję pasty przygotowuje się zwykle z 6-8 łyżek oleju lnianego. Pastę dzieli się na 3 części i spożywa do śniadania, obiadu i kolacji.
  • Oprócz pasty powinno się zjadać codziennie 1-2 łyżki oleju “solo” jako dodatku do potraw (zawsze na
    zimno!) oraz 3-6 łyżek zmielonego siemienia lnianego.
  • Płyny przyjmuje się zawsze bardzo powoli długo trzymając je w ustach, posiłki również zjada się powoli, długo przeżuwając.
  • Należy zaopatrywać się w warzywa i owoce ekologiczne.
  • Soki pije się świeżo po wyciśnięciu.
  • Ciepłych herbat (mięta, zielona, owocowa) wypija się 3 szklanki dziennie. Nie należy pić herbat aromatyzowanych.
  • Ilość wypitych płynów (licząc zupy) nie może być mniejsza niż 2 - 2,5 litra.
  • Przez pierwsze trzy miesiące niewiele spożywa się warzyw strączkowych.
  • Sól powinna być spożywana w niewielkiej ilości (szczypta/dzień).
  • Pomiędzy trzema daniami obiadu zalecane są ok. pół-godzinne przerwy.

Przykładowy jadłospis na 2 dni

DZIEŃ 1 (inicjalny)

Po przebudzeniu: na czczo świeżo wyciskany sok z jabłek i marchwi.
250 g SIEMIENIA LNIANEGO podzielić na ok. 10 porcji. Mniej więcej w godzinnych odstępach czasu jedną porcję (zawsze na świeżo), wymieszać z łyżeczką miodu
i zjadać, powoli, trzymając dość długo w ustach każdy kęs. Można dodać 2 łyżki wody źródlanej, aby łatwiej
utworzyła się papka. Należy zjadać taką papkę popijając sokiem z jabłek lub wytrawnym czerwonym winem musującym- najlepiej szampanem. Papkę można tez spożywać zmieszaną z sokiem lub szampanem.

W ciągu dnia: przed posiłkami z siemienia mielonego należy pić sok z jabłek i buraków lub jabłek i marchwi (od pół szklanki do jednej szklanki przed każdym posiłkiem). Uwaga: (sok z buraka należy wykonać 2 godziny wcześniej i odstawić do lodówki, po czym bezpośrednio przed podaniem soku dodać soku z jabłek lub marchwi).

Między posiłkami należy wypić przynajmniej 3 szklanki ciepłej herbatki ziołowej (zielona herbata, herbata z mięty pieprzowej, dzikiej róży)

DZIEŃ 2

Po obudzeniu: szklanka herbaty z dzikiej róży lub malinowej
Na pół godziny przed śniadaniem: szklanka soku z kiszonej kapusty, lub kiszonego barszczu naturalnego lub kiszonki wielowarzywnej lub maślanki (0% tłuszczu)

I śniadanie
Najpierw Muesli: Do miseczki-salaterki wsypać 3 łyżki stołowe zmielonego siemienia lnianego. Na siemię nałożyć drobno pokrojonego w plasterki banana. Polać łyżką niesłodzonego soku z czarnej porzeczki (w takie soki najlepiej zaopatrzyć się sklepie ekologicznym) lub soku wyciśniętego z ciemnych winogron. Na to nałożyć łyżką warstwę pasty (nie zapominając o łyżeczce miodu i szczypcie pieprzu cayenne przy miksowaniu serka chudego
i oleju w ilości 6-8 łyżek stołowych oleju na 12,5 dkg serka). Następnie jeden lub dwa krążki chleba ryżowego
z liściem sałaty i plasterkiem pomidora.

II śniadanie
Świeżo wyciskany sok: 2 części buraka, 1 cześć marchewki, 1 część selera, 1 część jabłka (sok z buraka należy wykonać 2 godziny wcześniej i odstawić do lodówki, po czym bezpośrednio przed podaniem dodać do niego soku z marchwi, jabłka i selera)

Na pół godziny przed obiadem
wypić szklankę zielonej herbaty lub herbaty z mięty pieprzowej

Obiad
Najpierw sałatki: Przygotować 3 surówki: z utartej surowej rzodkwi, z utartej marchewki, z utartych
ugotowanych buraczków. Surówki doprawić sosem z oleju lnianego, miodu i soku z cytryny. Nałożyć
na talerz 3 liście sałaty. Na każdym liściu ułożyć po 3 łyżki surówki w innym kolorze.
Potem zupa warzywna: Ugotować na wolnym ogniu (to ważne!) całego małego selera, kawałek
włoskiej kapusty, cebulę i parę marchewek (warzyw, oprócz cebuli nie obieramy tylko solidnie
szorujemy!!). Dodajemy majeranek. Pod koniec gotowania wrzucić dwa pomidory. Ugotowane
warzywa wraz z odrobiną wywaru zmiksować z ząbkiem czosnku. Zmiksowane warzywa wrzucić
z powrotem do wywaru. Nalać na talerz ok.1,5 szklanki zupy. Doprawić już na talerzu LECIUTKO solą
ziołową, tak aby na talerz nie wyszło więcej soli niż malutka szczypta i już na talerzu dodać łyżeczkę
oleju lnianego. Wymieszać. Od razu podawać do zjedzenia.

 

Sklep internetowy Shoper.pl